جستجو کردن
اشتراک گذاری

دلایل قطع شدن صدای گوشی چیست؟

صدا یکی از جنبه ‌های حیات روزمره ماست و از طریق گوشی‌ های تلفن همراه هوشمند، ما با دنیای اطراف و با دیگران ارتباط برقرار می ‌کنیم. در صورتی که صدای گوشی ما قطع شود، تجربه مکالمه و استفاده از دستگاه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. دلایل بسیار زیادی در رابطه با این موضوع وجود دارند. از جمله دلایل قطعی صدای گوشی می توان به موقعیت مکانی نادرست، مشکل در اتصال بلوتوث، مسدودی و خرابی در بخش اسپیکر دستگاه، مشکلات نرم افزاری، خرابی و مشکلات سخت افزاری و بسیار دلایل دیگر اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی دلایل احتمالی بوجود آورنده مشکل قطع شدن صدای گوشی می پردازیم و به صورت تخصصی راه ‌حل‌ های رفع این مشکل را مورد بررسی قرار می دهیم.

قطع شدن صدای گوشی

تعمیر گوشی به همراه گارانتی معتبر مرکز سخت افزار ایران با بالاترین کیفیت ، شماره تماس : 1662

1. موقعیت نادرست و نامناسب دستگاه

ممکن است گوشی در حالتی قرار گیرد که باعث قطع شدن صدا می ‌شود، مثلاً زمانی که در حال مکالمه، گوشی را فشار می ‌دهید یا دستگاه خود را از گوش خود دور کرده اید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه در حالت صحیح و درست قرار دارد. اگر مشکل ادامه داشت، گوشی را ریستارت کنید. همچنین در صورتی که در محدوده و موقعیت مکانی باشید که در آن سیم کارت شما پوشش دهی خوبی در آن محدوده ندارد، ممکن است مشکل قطع شدن صدای گوشی برای دستگاه شما ایجاد گردد.

2. مشکل در اتصال بلوتوث

اگر از اتصال بلوتوث برای اتصال به دستگاه های خارجی استفاده می ‌کنید، ممکن است این اتصال مشکل داشته باشد. برای رفع این مشکل بلوتوث را خاموش و مجدداً روشن کنید. همچنین، دستگاه خارجی را از لیست دستگاه های اتصال خود حذف و دوباره اقدام به اتصال کنید.

3. مسدودی در بلندگو یا گوشی

گرد و غبار، آلاینده ‌ها یا مواد خارجی ممکن است به بلندگو یا میکروفن گوشی نفوذ کرده باشد. با دقت بلندگو و گوشی را بررسی کرده و هر گونه گرد و غبار را از روی دستگاه خود حذف کنید.

خدمات تخصصی مرکز سخت افزار ایران: تعمیر اسپیکر گوشی

4. مشکلات نرم ‌افزاری

نرم ‌افزار گوشی ممکن است به دلیل خطاهای مختلف سیستم عامل، برنامه ‌های ناسازگار یا بروزرسانی ناقص، مشکلاتی در پخش صدا ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که نرم ‌افزار گوشی تلفن همراه شما بروز و بدون مشکل است. در صورت لزوم، به تنظیمات صدا در تنظیمات گوشی مراجعه کنید و تنظیمات را بازنگری کنید.

5. غیرفعال بودن حالت اسپیکر

در صورتی که به طور کلی از دستگاه خود فقط در حالت اسپیکر استفاده می نمایید، گزینه اسپیکر را روشن کنید. اگر تلفن خود را روی میز قرار داده اید تا در حالت بلندگو از آن استفاده کنید، مطمئن شوید که بلندگو روشن است. در غیر این صورت، صدا فقط از گوشی خارج می شود که شنیدن آن به آسانی نیست. معمولاً برای روشن کردن اسپیکر آیکونی وجود دارد که باید روی آن ضربه بزنید.

6. افزایش صدای تماس

صدای تماس را زیاد کنید. اگر بلندگو فعال باشد، ممکن است صدا خیلی کم باشد. برای افزایش صدا، دکمه افزایش صدا را روی گوشی خود فشار دهید. این اقدام از دسته مشکلات نرم افزاری است که می تواند افزایش صدا دستگاه خود، مشکل قطع شدن صدای گوشی رفع نمایید.

7. بررسی تنظیمات صدا

تنظیمات صدای برنامه را تنظیم کنید. برخی از برنامه ‌ها، مانند فیس‌ بوک، به شما اجازه می ‌دهند صدا را جدا از کنترل صدا اصلی قطع کنید. اگر در یک برنامه خاص صدا نمی شنوید، تنظیمات صدای برنامه را بررسی کنید.

خدمات تخصصی مرکز سخت افزار: تعمیر گوشی آب خورده

8. بررسی صدای برنامه ها

بررسی کنید که صدای برنامه ها کم یا خاموش نشده باشد. این گزینه در برنامه تنظیمات است.

  • برای بررسی این موضوع با اضافه کردن صدا از طریق دکمه افزایش صدا، روی چرخ دنده صدا ضربه بزنید و بقیه فاکتور های صدا را مورد بررسی قرار دهید و در صورت کم بودن حالت صدا آن را افزایش دهید.
  • برای بررسی دقیق تر این موضوع می توانید طبق مسیر نامبرده پیش بروید. Settings > Sound & Vibration یا Settings > Sounds and Vibration > Volume را امتحان کنید.
  • همچنین، دکمه افزایش یا کاهش صدا را فشار دهید، سپس روی دکمه منو از آن پنجره بازشو ضربه بزنید تا گزینه های کنترل کننده صدا را ببینید.
رفع مشکل صدا نداشتن موبایل

9. بررسی حالت Do Not Disturb

  • در صورت فعال بودن گزینه Do Not Disturb آن را خاموش کنید.
  • این ویژگی مفید، که همه هشدارها را مسدود می کند، می تواند باعث قطع شدن صدای دستگاه شما شود.
  • سریع ‌ترین راه برای غیرفعال کردن این گزینه این است که انگشت خود را از بالای صفحه به پایین بکشید و از منوی تنظیمات سریع، روی دکمه Do Not Disturb ضربه بزنید.
  • در صورتی که دستگاه تلفن همراه شما سیستم عامل Android 6.0 (Marshmallow) داشته باشد، گزینه های زیر را نمایش می دهد: سکوت کامل، فقط هشدارها و فقط اولویت که طبق نیاز خود می توانید این گزینه را تنظیم نمایید.

10. دستگاه خود را راه اندازی مجدد نمایید

دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید. راه اندازی مجدد اغلب اشکالات نرم افزاری را که ممکن است صدا را غیرفعال کند، برطرف می کند. برای انجام این اقدام دکمه روشن/خاموش یا Power+Volume Up را فشار داده و نگه دارید تا منوی ظاهر شود. روی Restart ضربه بزنید. پس از این اقدام منتظر بمانید تا دستگاه شما روشن شده و مجددا مشکل قطع شدن صدای گوشی را بررسی نمایید.

11. گوشی تلفن همراه خود را سافت ریست نمایید

یکی دیگر روش های رفع مشکل قطع شدن صدای گوشی سافت ریست کردن دستگاه است. برای انجام این اقدام دستگاه خود را خاموش کنید باتری را از دستگاه خارج کنید و باتری را دوباره وارد کنید. همه تلفن ‌ها باتری قابل جابجایی ندارند، اما اگر باتری شما دارد، آن را بردارید و مجدداً آن را قرار دهید تا بدون پاک کردن اطلاعات، گوشی کاملاً ریست شود. همچنین برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر به دفترچه راهنما یا وب سایت سازنده مراجعه کنید.

12. دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی نمایید

در صورتی که هیچ یک از روش های نامبرده باعث رفع مشکل قطع شدن صدای گوشی نشده باشد، می توانید با بازنشانی دستگاه خود به تنظیمات کارخانه این اقدام را انجام دهید. این اقدام در دستگاه های مختلف متفاوت است. اما در حال کلی برای انجام این اقدام نیاز به انجام و طی نمودن مراحلی خواهید بود. این مراحل عبارت اند از:

  • ابتدا به بخش تنظیمات در گوشی تلفن همراه خود بروید.
  • سپس وارد گزینه تنظیمات عمومی شوید.
  • در ادامه به گزینه بازنشانی به تنظیمات کارخانه بگردید.
  • در انتها گزینه مورد نظر را انتخاب کنید و منتظر شوید که دستگاه گوشی تلفن همراه شما مجددا راه اندازی شود. توجه داشته باشید که انجام تنظیمات کارخانه باعث حذف شدن تمامی اطلاعات دستگاه شما خواهد شد. از همین رو برای بررسی جلوگیری از حذف شدن اطلاعات مهم خود، قبل از انجام این اقدام از اطلاعات مهم خود یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

13. نفوذ آب به داخل دستگاه

از دیگر دلایلی که باعث قطع شدن صدای گوشی می شود، می توان به نفوذ آب به داخل دستگاه اشاره کرد. در این صورت ممکن است دستگاه شما دچار مشکلات بیشتری نیز شود. برای رفع این مشکل نیز به تجهیزات تخصصی خواهید داشت. در صورتی که این اتفاق روی دستگاه شده افتاد، دستگاه خود را خاموش کنید و به سرعت به نمایندگی تعمیرات مجاز یا مرکز گارانتی کننده جهت رفع این مشکل مراجعه نمایید.

14. خرابی و مشکل در اپراتور همراه دستگاه 

از دیگر دلایل این مشکل می توان به خرابی و نقص در شبکه اپراتور همراه اشاره کرد. در صورت وجود نقص و باگ در شبکه اپراتور همراه دستگاه شما ممکن است مشکل قطع شدن صدای گوشی پیش بیاید. برای رفع این مشکل می توانید با سیم کارت های دیگر این مشکل را بررسی نمایید و در صورت خرابی خود سیم کارت یا اختلال در شبکه از طریق تماس به پشتیبانی اپراتور همراه خود ایراد پیش آمده را رفع نمایید.

15. جک هدفون گوشی خود را تمیز کنید

اگر تلفن شما یک دستگاه صوتی را تشخیص دهد، بلندگوها غیرفعال می شوند. به طور مشابه، اگر آلودگی در جک هدفون شما وجود داشته باشد، ممکن است تلفن شما آن را با یک جفت هدفون اشتباه بگیرد و صدا را به حالت هندزفری هدایت دهد. با این حال، می ‌توانید این مشکل را با تمیز کردن جک هدفون با استفاده از سواب‌ های پنبه ‌ای و 70 درصد الکل برطرف کنید. برای انجام این اقدام نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا تلفن خود را خاموش کنید، سپس دو سواب پنبه ای بردارید و یکی را با الکل مرطوب کنید. 
  • نکته: اگر سواب‌ های پنبه ‌ای بیش از حد بزرگ و کرکی هستند که به جک هدفون نمی ‌رسند، می ‌توانید مقداری از پنبه را بردارید و آن را صاف کنید تا نوک باریک ‌تری ایجاد کنید.
  • در ادامه یک سواب پنبه ای را با الکل مرطوب کنید. 
  • سپس سواب پنبه ای را داخل جک قرار دهید و آن را بچرخانید تا دیوارها پاک شود و هرگونه آلودگی پاک شود.
  • سپس یک سواب خشک بردارید تا رطوبت اضافی از بین برود.
  • سواب پنبه ای خشک را داخل جک قرار دهید.
  • اجازه دهید جک به مدت حداقل یک ساعت کاملاً خشک شود تا از تحریک سنسورهای رطوبت یا آسیب به مدار جلوگیری کنید. 

این مطلب را از قلم نیندازید: علت داغ شدن گوشی چیست؟

16. پارتیشن کش گوشی خود را پاک کنید

یکی از مواردی که می تواند باعث اختلال در عملکرد بلندگوها شود، اشکال نرم افزاری است که به دلیل داده های خراب یا نادرست ایجاد می شود. حذف فایل ‌های خراب می ‌تواند این مشکل را رفع کند. اما این معمولاً به معنای پاک کردن همه داده‌ ها و بازنشانی دستگاه است که ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد. اینجا همان جایی است که کش داده ها وارد می شود. پارتیشن کش روی تلفن شما بخشی کوچکتر و سریعتر از حافظه است که داده های اخیر یا اغلب استفاده شده را برای دسترسی سریع ذخیره می کند. خوشبختانه، داده‌ های مهم کاربر در اینجا نگهداری نمی ‌شوند، به این معنی که می ‌توانید بدون پاک کردن گوشی از همه برنامه‌ ها و فایل‌ها، آن ‌ها را پاک کنید. برای انجام این اقدام طبق روش های نامبرده زیر پیش بروید:

  • ابتدا گوشی خود را خاموش کنید اگر از اندروید 11 یا جدیدتر استفاده می کنید، باید آن را با استفاده از کابل USB به رایانه شخصی متصل کنید.
  • سپس دکمه های روشن/خاموش و افزایش صدا را فشار داده و نگه دارید تا منوی بازیابی اندروید ظاهر شود. اگر به جای منوی بازیابی صفحه Installing system update ظاهر شد، دکمه ها را رها کرده و منتظر بمانید تا ظاهر شود. نباید بیش از یک دقیقه طول بکشد.
  • از کلید کاهش صدا برای بررسی در منوی بازیابی استفاده کنید تا زمانی که گزینه Wipe cache partition را هایلایت کنید.
  • این گزینه را با فشار دادن دکمه پاور انتخاب کنید و انتخاب خود را تایید کنید. پس از انجام این اقدام دستگاه خود را مجددا مورد بررسی قرار دهید.

17. خرابی و مشکلات سخت‌ افزاری

اگر یکی از قطعات سخت‌ افزاری مانند بلندگو یا میکروفن خراب شده باشد، ممکن است صدا قطع شود. در صورتی که مشکل از سطح سخت ‌افزاری ناشی شده باشد، به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا قطعات خراب شده تعمیر یا تعویض شوند. همچنین در صورتی که دستگاه شما تحت گارانتی است می توانید با مراجعه به مرکز گارانتی کننده خدمات مورد نیاز خود را به صورت رایگان دریافت نمایید. قطع شدن صدای گوشی ممکن است از عوامل مختلفی ناشی شود. با انجام مراحل و راه‌ حل‌ ها نامبرده و بررسی دقیق، مشکل را تشخیص داده و به بهترین نحو ممکن حل کنید. در صورتی که مشکل پیچیده‌ تر باشد، به تعمیرکاران متخصص مراجعه کرده و تشخیص دقیق تر و تعمیرات لازم را انجام دهید.

سوالات متداول درباره مشکل قطع شدن صدای گوشی

چرا تماس گیرندگان نمی توانند صدای من را در تلفن بشنوند؟

ممکن است گزینه بی صدا یا میوت در هنگام تماس در دستگاه شما فعال شده باشد. از همین رو مطمئن شوید که به طور تصادفی گزینه بی صدا را فعال نکرده اید. اگر در تماس چند نفره هستید، ممکن است شخصی که تماس را اداره می ‌کند، شما را بی ‌صدا کرده است.

چرا تماس من همچنان قطع می شود؟

شما احتمالا در منطقه ای هستید که پوشش اپراتور همراه ضعیفی دارد. اگر می توانید، به مکانی با سیگنال قوی تر بروید. اگر این گزینه را دارید، از اتصال Wi-Fi برای برقراری تماس استفاده کنید.

امتیاز شما به این نوشته

کاربر گرامی جهت اطلاع از هزینه تعمیرات با شماره های 02154114 ، 02162948 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *