021-62948

اشتراک گذاری

افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

نگهداری بهینه و افزایش عمر باتری لپ تاپ نیازمند رعایت برخی نکات است که بدون رعایت و اجراسازی آنها امکان پذیر نخواهد بود. از همین رو در این مقاله برآن شده‌ایم تا 20 نکته طلایی برای طول عمر باتری لپ تاپ را با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم. اما پیش از آشنایی با این نکات و شرح جزییات مرتبط با آنها بد نیست نگاهی –هرچند مختصر- به ساختار کلی باتری‌های بکاررفته در لپ تاپ‌های امروزی و عملکرد آن‌ها داشته باشیم.

همانگونه که می‌دانید غالب باتری‌های بکاررفته در لپ تاپ‌های امروزی از جنس لیتیوم هستند. در این باتری‌ها، یون‌های لیتیوم وظیفه نگهداری از شارژ را برعهده دارند. باتری‌های لیتیومی بر اساس درصد باقی مانده از فضای انرژی شارژ می‌شوند و میزان شارژ تاثیری روی کارایی آنها ندارد. علی‌رغم ویژگی‌های مثبت باتری‌های لیتیوم یونی بکاررفته در لپ تاپ‌های امروزی، متأسفانه این باطری‌ها طول عمر محدودی دارند.

این باطری ها قبل از تخریب کامل، خواه مورد استفاده قرار بگیرند و خواه نه، تنها حدود ۲ تا ۳ سال عمر می‌کنند. اگرچه پیشنهادات متعددی از سوی کارشناسان تعمیر لپ تاپ در باب مراقبت از باتری لپ تاپ صورت گرفته اما نباید انتظار داشت با پیاده‌سازی این پیشنهادات، عمر باتری لپ تاپ ها دو چندان گردد؛ به عبارتی دیگر توجه به این پیشنهادات، تنها سبب تأخیر در خرابی باتری می‌گردد و آنگونه که باید و شاید عمر مفید باتری های لپ تاپ را افزایش نمی‌‌دهد.

افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

نکات طلایی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

همانگونه که گفته شد پیشنهادات ارائه شده با عنوان «20 نکته طلایی برای طول عمر باتری لپ تاپ» تنها سبب تأخیر در خرابی باتری می‌گردد؛ از همین رو نباید انتظار داشت که این توصیه‌ها، عمر باتری‌های لپ تاپ را صد چندان سازند. کاربران انواع لپ تاپ تنها می‌توانند با پیاده‌سازی نکات درج شده در این بخش، از خرابی زودهنگام باتری لپ تاپ خود پیشگیری کنند و تا اندازه‌ای به عمر مفید این بخش از دستگاه خود بیافزایند.

1. روشن کردن صحیح لپ تاپ

برای روشن کردن لپ تاپ همیشه به این ترتیب عمل کنید:

  • ابتدا دو شاخه دستگاه را به پریز برق وصل کنید و سپس فیش آداپتور برق را به لپ تاپ بزنید.
  • این کار از وارد شدن برق نوسان‌دار به دستگاه پیشگیری می‌کند؛ چرا که برق وارد شده توسط آداپتور از AC به DC تبدیل و نوسان آن گرفته می‌شود.

2. استفاده کامل از باتری نو

اگر باتری مورد استفاده شما کاملاً جدید است –یعنی بار اولی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد- بنابراین شارژ آن را کاملا –یعنی تا زمان خاموش شدن دستگاه به دلیل اتمام شارژ- استفاده کنید. پس از این کار، باتری را به مدت ۱۲ ساعت در حالت شارژ بگذارید (حتی با وجود کامل شدن شارژ باتری). پس از 12 ساعت مجدداً می‌توانید از باتری استفاده کنید.

پیشنهاد سایت: تست سلامت باتری لپ تاپ

3. قبل از اتکام شارژ لپ تاپ را به برق بزنید

اگرچه باور عموم کاربران بر این پایه است که باتری‌ها را نباید پیش از تمام شدن شارژشان به برق زد اما این باور چندان درست نیست. اگر چه شارژ و دی‌شارژ کردن باتری در برخی شرایط مفید و کارساز است اما این کار نباید به عادت بدل شده و روتین گردد. بنابراین برای شارژ باتری لپ تاپ نیازی به صبر کردن برای اتمام شارژ نیست.

4. استفاده از لپ تاپ بدون باتری

در صورت دسترسی به برق توصیه می‌شود باتری لپ تاپ را کنار گذاشته و جهت تأمین انرژی مورد نیاز لپ تاپ از آداپتور AC لپ تاپ استفاده کنید.

5. استفاده از قابلیت ذخیره انرژی

در سیستم عامل تمامی لپ تاپ ها بخشی برای تنظیمات ذخیره انرژی وجود دارد. پیشنهاد می‌شود تنظیمات مرتبط با این بخش را در بالاترین حالت خود قرار دهید.

6. تنظیم نور صفحه برا بالا بردن عمر باتری لپ تاپ

در صورتی که میزان نور صفحه نمایش لپ تاپ برای شما مهم نیست، تا حد امکان آن را کاهش داده و پایین بیاورید.

خدمات خصصی هاردورسنتر: تعمیر باتری لپ تاپ

7. غیرفعال کردن ابزارهای غیرضروری

غیرفعال کردن ابزارهای غیرضروری را نیز مدنظر قرار دهید. برای مثال اگر استفاده‌ای از مودم وایرلس یا بلوتوث خود ندارید، آنها را خاموش کنید.

برخی تنظیمات اتوماتیک در لپ تاپ ها ممکن است به صورت پیش فرض فعال باشند. این تنظیمات را چک کرده و در صورت بی‌استفاده بودن‌شان، آنها را غیرفعال کنید. (مواردی نظیر چک‌کننده هجی کلمات (spell checker) یا محاسبه خودکار (auto recalculate) را غیرفعال کنید. فعال بودن این موارد به دلیل تکرار و تعداد محاسبات باعث افزایش مصرف باتری می‌شوند. پس حتما به دنبال غیرفعال این موارد بروید.

همچنین تا حد امکان از اجرا کردن چندین برنامه به صورت همزمان خودداری نمایید.

8. دستگاه های دیگر را با لپ تاپ شارژ نکنید

همچنین برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ، پیشنهاد می‌کنیم که گوشی و دیگر گجت های خود را تا آنجا که امکان دارد با لپ تاپ شارژ نکنید.

9. مدیریت استفاده از چند باتری

در صورتی که دو باتری دارید، توصیه می‌شود این دو باتری را به صورت همزمان و مشترک استفاده نکنید. برای مثال یک بار از باتری اول و بار دیگر باتری دوم را استفاده کنید.

10. استفاده از شارژر اصل

توصیه دیگر آن است که از شارژرهای غیر اورجینال و متفرقه برای شارژ لپ تاپ خود استفاده نکنید. زیرا مقدار ولتاژ و شدت جریان در نظر گرفته شده برای هر یک از این شارژرها متفاوت است و ممکن است در صورت استفاده آسیب‌های جبران‌ناپذیری به باتری و لپ تاپ وارد ‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: آموزش کالیبره کردن باتری لپ تاپ

11. استفاده از هایبرنیت لپ تاپ

اگر در حین کار با لپ تاپ، کاری برایتان پیش آمد و ناچار شدید برای چند دقیقه از لپ تاپ استفاده نکنید، آن را به حالت Hibernate ببرید.

12. Defragment دوره ای هارد لپ تاپ برای افزایش عمر باتری

هر از چندگاهی لپ تاپ را با آداپتور به برق متصل کنید و سپس عملیات Defragment هارددیسک را انجام دهید. این کار یعنی Defrag کردن، کمک می‌کند تا اطلاعات مرتبط با هم، داخل هارد در کنار یکدیگر قرار بگیرند و هنگامی که آنها فراخوانی می‌شوند، کمترین زمان و حرکت مکانیکی هد هارد دیسک انجام بگیرد و در نتیجه انرژی کمتری مصرف شود.

13. جدا کردن باتری لپ تاپ

برای طول عمر باتری لپ تاپ، پیشنهاد بعدی جداسازی باتری لپ تاپ در صورت عدم استفاده از آن، در مدت زمان خیلی طولانی (مثلا چند هفته)- است. در صورتی که برای مدت زمانی طولانی با لپ تاپ خود کار نخواهید کرد توصیه می‌شود شارژ دستگاه را به ۴۰ درصد رسانده و پس از این وضعیت، باتری را از لپ تاپ جدا کنید. توجه داشته باشید که باتری را در مکانی به دور از رطوبت و در دمایی بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگه‌دارید.

14. مدیریت دمای محیط برای بالا بردن عمر باتری لپ تاپ

دمایی که قرار است باتری لپ تاپ در آن قرار گیرد می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، چرا که دما و رطوبت بالا سبب خرابی زودهنگام باتری لپ تاپ خواهد شد.

15. جدا کردن ابزارهای جانبی غیر ضروری

از وصل کردن ابزارهای خارجی غیرضروري به لپ تاپ خودداری کنید. ابزارهای USB (مانند موس) باتری لپ تاپ‌تان را خالی مي‌کنند و عمر مفید آن را کاهش می‌دهند.

16. افزایش مقدار رم لپ تاپ و عمر باتری

برای طول عمر باتری لپ تاپ، پیشنهاد می کنیم رم سیستم را افزایش دهید. این کار به کاربر کمک می‌کند تا بجای استفاده های مکرر از حافظه مجازی، پردازش ها بیشتر با رم انجام شوند.

17. تمیز نگه داشتن اتصالات باتری لپ تاپ

نکته دیگر توصیه شده جهت افزایش عمر مفید باتری لپ تاپ آن است که همیشه اتصالات باتری را عاری از هر گونه گرد و غبار نگه دارید.

18. خرید باتری نو

مورد آخر اینکه در صورت نیاز به تهیه یک باتری جدید، از خرید باتری کارکرده خودداری کنید. چرا که باتری های کارکرده عمر چندانی ندارند و پس از مدت زمانی اندک، مجدداً کاربر را متحمل هزینه‌ خواهند کرد.

نمایندگی تعمیر لپ تاپ

خدمات ارائه شده در نمایندگی تعمیر لپ تاپ منحصر به سرویسی خاص نیست و کلیه تعمیرات سخت افزاری، نرم افزاری، ریکاوری اطلاعات، ارتقاء لپ تاپ و … را شامل می‌گردد. مهندسان حاضر در مرکز سخت افزار ایران، عیوب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لپ‌تاپ‌ها را به گونه‌ای رفع می‌سازند که احتمال بازگشت عیب پس از تعمیر به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

هدف نهایی مرکز تعمیرات لپ تاپ ترمیم و تعمیر قطعات معیوب لپ‌تاپ‌ها است؛ از این‌رو حتی‌الامکان از تعویض قطعات اورجینالِ دستگاه خودداری می‌گردد تا دستگاه کیفیت اولیه خود را از دست ندهد و بتواند با همان قطعات اصلی به کار خود ادامه دهد. اما از سویی دیگر، در صورتی که میزان نقص دستگاه بالا بوده و نیاز به تعویض برخی قطعات باشد، به شما این اطمینان را می‌دهیم که قطعات جایگزین شده در نمایندگی تعمیر لپ تاپ از بالاترین سطح کیفی برخوردار باشند.

امتیاز شما به این نوشته

کاربر گرامی جهت اطلاع از هزینه ی تعمیرات با شماره های 02154114 ، 02162948 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *