سیستم سانترال تحت شبکه

سیستم سانترال تحت شبکه که در میان کارشناسان با عبارت IPPBX از آن یاد می‌شود، سیستمی است که در آن با استفاده از تکنولوژی VOIP، تعدادی ورودی شهری از شبکه مخابراتی به تعدادی تلفن داخلی IP یا آنالوگ وصل می‌گردد و بدین واسطه امکانات متعددی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. سیستم سانترال تحت شبکه برخوردار از ورودی و خروجی‌های گوناگون‌ با ظرفیت‌های متفاوت است. ورودی های سیستم سانترال معمولاً شامل خطوط E1، زوج سیم مسی شهری و یا SIP Trunk هستند.  از سویی دیگر، داخلی‌های سیستم سانترال معمولاً شامل FXS یا تلفن آنالوگ معمولی، SIP یا داخلی IP و دستگاه فکس هستند. سیستم سانترال تحت شبکه در ایران یا همان IP عمدتاً مبتنی بر نرم افزار متن باز استریسک است که به همراه کارت‌های تلفنی بر روی سرور نصب می‌شوند. بد نیست بدانید مراکز تلفن‌های سخت افزاری که توانسته‌اند در بازار ایران علاوه بر کیفیت سخت افزاری، امکانات متنوع دیگری را ارائه نمایند، محدود هستند. برندهای Yeastar یستار و برند Sangoma سنگوما دونمونه از  به معتبرترین هستند.

سیستم سانترال تحت شبکه

مزایای سیستم سانترال تحت شبکه

از مهم ترین مزایای بکارگیری یک مرکز تلفن IP یا همان IPPBX، امکان ایجاد ارتباط بین یک یا چند دفتر یا شعبه بدون پرداخت هزینه مکالمه تلفن شهری می باشد. مزیت دیگر استفاده از سیستم سانترال تحت شبکه، کاهش هزینه‌های ارتباط میان دو مجموعه است. سیستم سانترال یا همان IPPBX انتخابی مناسب برای شرکت‌ها و مجموعه‌هایی است که دارای چندین شرکت و شعبه هستند و کاربران هر مجموعه از آنها، می‌بایست با کاربران مجموعه دیگر در هر زمان ارتباط داشته باشند. مزیت دیگر سانترال پشتیبانی یک اپراتور از چندین خط شهری و استفاده از اپراتور گویا است. تنظیم و کنترل شیوه‌های ارتباطی و اِعمال برخی از محدودیت‌ها نیز در سیستم سانترال امکان‌پذیر است. در حال حاضر کمپانی‌های بسیاری در سطح دنیا مشغول تولید محصولات مخابراتي و سانترال‌ها هستند. برخی از این شركت‌ها در آسیا عبارتند از: NEC ، Panasonic ،Samsung و در اروپا و امريكا شرکت هایی نظیر زيمنس و الكاتل.

نکات مهم در خرید و انتخاب سانترال تحت شبکه

خرید سانترال تحت شبکه نیز همچون خرید سایر تجهیزات، بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. در میان این بایدها و نبایدها برخی از پارامترها به خودی خود مهم هستند و برخی دیگر از آنها متناسب با نیاز کاربران، در درجه‌های دیگری از اهمیت قرار می گیرند. اگر از کاربران سیستم سانترال تحت شبکه باشید حتما می‌دانید که در این دستگاه برخی از امکانات نظیر تماس اینترنتی، قابلیتهای عمومی تلفنی مانند ترانسفر و هلد و کنفرانس و … به صورت پیش فرض بر روی آن موجود هستند اما برخی دیگر از این قاعده مستنثی هستند. نکته شایان توجه در این میان، مهم بودن یا نبودن برخی از قابلیت های موجود در این دستگاه است. در بخش زیر به برخی از امکانات مهم و ضروری‌ای که می‌بایست در حین خرید و تهیه سانترال تحت شبکه به آنها توجه داشت، اشاره خواهیم کرد.

قدرت پردازشگر و کیفیت صدا: یکی از فاکتورهای مهم در خرید و انتخاب سانترال تحت شبکه، قدرت پردازشگر و فیلترهای صوتی یا اکو کنسلر سخت افزاری است. باید توجه داشت که این قابلیت ممکن است به دلیل برخی فعالیت های جنبی که یک مرکز تلفن انجام می دهد –به دلیل درگیر کردن پردازنده و فشرده‌سازی مکالمه- دچار اختلال گردد.

تماس همزمان: تماس همزمان یا CONCURRENT CALL یک دیگر از مؤلفه‌های مهمی است که در حین خرید و تهیه سیستم سانترال تحت شبکه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. اینکه یک مرکز تلفن قابلیت پشتیبانی از 30 یا 50 داخلی را دارد به تنهایی کافی نیست. زیرا لازم است در زمان خرید تعداد تماس همزمانی که مرکزتلفن پشتیبانی می نماید نیز مشخص گردد.

سرویس های جانبی مثل فکس نرم افزاری: در صورتی که سیستم سانترال تحت شبکه در کنار امکانات اصلی خود، قابلیت‌های جانبی دیگری نظیر فکس نرم افزرای داده باشد، ظرفیت های بیشتری را برای یکپارچه سازی ابزارهای ارتباطی برای یک مجموعه فراهم می نماید.

کدک های پشتیبانی شده: یکی دیگر از ویژگی هایی که باید در حین خرید و تهیه سیستم تحت شبکه سانترال مدنظر قرار گیرد، پشتیبانی این سیستم از کدک های صوتی جدید است. در دنیای امروز کدک های جدید قابلیت فشرده سازی بیشتر بسته های صوتی را دارا می باشند و در نتیجه پهنای باند کمتری را در زمان برقراری تماس نیاز دارند.

حافظه داخلی و زمان ذخیره سازی ضبط مکالمات و صندوق صوتی: این مورد نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که در حین خرید و انتخاب سیستم تحت شبکه سانترال می‌بایست مدنظر قرار گیرد. میزان حافظه داخلی و فرمت های ذخیره سازی، نشان‌دهنده  طول زمانی ذخیره سازی مکالمات ضبط شده و پیام های تلفنی دریافتی می باشد. در غالب مراکز تلفن، این زمان معمولاً به دقیقه ذکر می‌شود.

تعداد داخلی ها و خطوط شهری: یکی دیگر از فاکتورهای مهم در خرید و انتخاب سانترال تحت شبکه، تعداد داخلی ها و خطوط شهری است. تعداد داخلی ها هر چند با افزایش گیتوی و ترانک روی یک مرکزتلفن IP ممکن هست ولی باید توجه لازم داشت که کیفیت هندلینگ تماس روی داخلی های اولیه سانترال بسیار بالاتر است. داخلی یک مرکز تلفن می تواند به یکی از دو شکل IP و یا آنالوگ FXS باشد. وظیفه ماژول های خطوط شهری روی یک IPPBX آن است که امکان دسترسی به خطوط شهری را برای داخلی ها فراهم سازند.

نصب و راه‌اندازی سیستم سانترال تحت شبکه

مرکز تخصصی نصب و راه‌اندازی سیستم سانترال تحت شبکه ارائه‌دهنده تخصصی‌ترین سرویس‌های مرتبط با این دستگاه به متقاضیان است. متقاضیان نصب و راه اندازی سانترال می‌توانند از طریق تماس با راه‌های ارتباطی درج شده در وبسایت و یا از با حضور در مرکز تخصصی سانترال، درخواست خود مبنی بر نیاز به سرویس‌های مرتبط با نصب، تعمیر، ارتقا و راه‌اندازی این دستگاه را ثبت نمایند. متقاضیان نصب و راه اندازی سیستم سانترال تحت شبکه بد نیست بدانند که مراکز تلفن سانترال در سه نوع، آنالوگ، دیجیتال و تحت شبکه‌ی VoIP قابل راه‌اندازی هستند. آنالوگ‌ها نسل ابتدایی مراکز تلفن سانترال میباشد که تقریباً دیگر کاربردی ندارند و برچیده شده‌اند. در این ساختار به طور کلی از سلکتور یا رله استفاده می‌شد و امکانات محدودی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. کاربران در این ساختار به دلیل حجم بالا و سیستم مکانیکی تجهیزات،  با میزان خرابی فراوانی روبه رو می‌شدند. در برخی از مراکز سانترال نیز از VoIP استفاده می‌شود. در این نوع از مراکز تلفن سانترال از تکنولوژی شبکه های کامپیوتری استفاده گردیده است.

اخبار، مقالات، محصولات و سوالات متداول در سایر صفحات وبسایت قابل پیگیری است.

مطالب مرتبط

فهرست
خدمات پذیرش و تحویل دستگاه در محلثبت سفارش تعمیر
+