021-62948

جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اشتراک گذاری

درام دستگاه فتوکپی

درام دستگاه فتوکپی از اجزای مهم این دستگاه است. این قطعه ظاهری میله ای و استوانه ای شکل دارد و مسئول انتقال تصویر بر روی کاغذ است. درام دستگاه فتوکپی سطحی براق دارد که رسانای نور است و می توان در آن الکتریسیته ساکن ایجاد کرد. خرابی این بخش از دستگاه کپی، با ظهور نشانه هایی همراه خواهد بود. 

اگر کاربر به موقع این نشانه ها را شناسایی کند، می تواند مشکلات دستگاه را قبل از اینکه عمیق تر و شدید تر شود، برطرف کند.

درام دستگاه فتوکپی

اهمیت وجود درام دستگاه فتوکپی

خرابی درام دستگاه فتوکپی همان طور که در بخش قبل گفتیم با نشانه هایی همراه خواهد بود؛ مثلا خطوط و نقاط غیر عادی می تواند یک از این نشانه ها باشد. این نشانه می تواند دلیل خرابی ها و اختلالات دیگری هم باشد که درام یکی از آنها است. اگر خرابی و اختلال درام ثابت شود، برای تعمیر درام دستگاه فتوکپی نباید تعلل کنیم و باید به سرعت از یک مرکز تعمیرات دستگاه کپی کمک بخواهیم.

بد نیست بدانید پس از هر 3 بار شارژ کارتریج باید درام دستگاه فتوکپی تعویض شود. در بعضی از مدل های دستگاه کپی، درام و تونر را می توان از هم جدا کرد؛ از این رو معمولا جداگانه هم تعویض می شوند. گاهی نیز بعضی از تونر کارتریج ها به همراه درام دستگاه فتوکپی هستند که باید همزمان تعویض شوند. به طور کلی برای پایدار ماندن عملکرد دستگاه کپی باید به قطعه درام توجهی ویژه داشته باشید. برای این منظور حتما از متخصصان این حوزه کمک بخواهید.

اینو بخون حتما به کارت میاد : اتصال دستگاه کپی به موبایل

زمان تعویض درام دستگاه فتوکپی

  • بار اول که کارتریج را شارژ می کنیم
  • وقتی درام آسیب دیده است
  • هنگام بالا بودن حجم کار

نشانه های خرابی درام دستگاه کپی

درام دستگاه کپی یا همان OPC یکی از قطعات موجود در این دستگاه است که احتمال بروز خرابی در آن وجود دارد. در صورت خرابی درام دستگاه فتوکپی، هم امکان تعمیر و هم امکان تعویض آن وجود دارد؛ که البته تشخیص این موضوع –یعنی تشخیص این مسئله که نیاز به تعمیر یا تعویض درام است- نیاز به بررسی دستگاه توسط کارشناسان تعمیر دستگاه کپی دارد.

بد نیست بدانید که هر درام دارای یک تیغه پاک کننده (وایپر بلید) است که تونرهای اضافی را از سطح و همچنین از روی کاغذ و کمربند انتقال (ترنسفر بِلت) کنار ‎می‎زند. در شرایطی که درام دچار خرابی شده باشد فرآیند چاپ نیز با اشکال مواجه شده و خطوط نابهنجاری در برگه‌های چاپ شده مشاهده خواهد شد. البته نشانه‌های خرابی درام دستگاه کپی به همین مورد محدود نمی‌شود و خرابی این بخش نشانه‌های دیگری نیز دارد. در بخش‌های آتی به برخی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی درام دستگاه فتوکپی اشاره خواهد شد.

6 نشانه خرابی درام دستگاه کپی را بشناسید

خط عمودی مستقیم و بسیار نازک در تمام طول صفحه:

در صورت مشاهده این نشانه در صفحات چاپ شده‌تان، می‌توانید احتمال دهید که درام دستگاه کپی خراشیده شده است. این خراش ممکن است به دلیل برخورد درام با یک جسم خارج و یا ناشی از تونر روی وایپر بلید باشد که در هنگام چرخش، اطراف درام را به شکل یک حلقه می‌خراشد.

تکرار نقطه‎ هایی به طور مساوی:

این نشانه نیز می‌تواند دال بر خراشیدگی OPC درام باشد. چاپ نقطه‌هایی به صورت مساوی بر روی صفحه معمولاً به دلیل وجود خراش‌هایی اتفاق می‌افتد که تعمیرکاران از آنها با پین هول (pinhole) یاد می‌کنند. فاصله نقاط مشاهده شده بر روی برگه، به محیط پیرامون درام بستگی دارد اما این تعداد معمولا 4 مورد است. در صورتی که پین هول ‎های ایجاد شده توسط یک جسم خارجی ایجاد شده باشند (خشک شدن تونر روی درام) می ‎توان با استفاده از یک پنبه و الکل ایزو پروپیل آنها را رفع کرد.

تکرار نقاطی به طور یکنواخت به صورت یک نوار افقی در سراسر صفحه:

مشاهده چنین نقاطی احتمالا به دلیل وجود اتصالی در PCR است. این نقاط به شکل پین هول و نوارهایی در سرتاسر صفحه مشاهده می‌شوند.

مشاهده «اثر تایر» خاکستری در سمت راست یا چپ صفحه:

این اشکال به دلیل شکل ظاهری آن، گاه با عنوان شن باد خورده نیز یاد می‎شود و معمولاً به دلیل نازک شدن پوشش درام دستگاه کپی اتفاق می‌ افتد.

خطوط نازک در صفحه با فاصله‎ای مساوی از یکدیگر:

در صورتی که این خطوط نازک به اندازه محیط پیرامون درام از هم فاصله داشته باشند، احتمالاً پوشش OPC درام توسط وایپر بلید خراش داده شده است. این موضوع معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که وایپر بلید بر روی درام در حالت استراحت است (یعنی زمانی که از پرینتر استفاده نمی‎کنید). مورد دیگری نیز که می‌تواند سبب این اتفاق گردد، گرما است.

اتصال لکه‎ های تونر در سراسر صفحه به صورت عمودی:

در صورتی که پوشش درام دستگاه کپی در معرض نور خورشید قرار گیرد، این اشکال در فرآیند چاپ ایجاد خواهد شد. همانگونه که می‌دانید قرار دادن درام در معرض نور مستقیم برای مدت زمان طولانی، باعث آسیب به پوشش آن می‎شود. لکه های تونر مشاهده شده در سراسر صفحه به محیط پیرامون درام بستگی دارد اما این لکه‌ها معمولاً 4 مورد هستند.

برای افزایش عمر درام دستگاه کپی به این نکات دقت نمایید

آگاهی از برخی نکات در ارتباط با نگهداری از درام دستگاه کپی، سبب می‌گردد تا کاربر در حین کار با این دستگاه، نکات مذکور را لحاظ کرده و بدین وسیله به عمر این قطعه بیافزاید. از همین رو در این بخش برآنیم تا برخی نکات مهم در ارتباط با شیوه‌های درست کار با درام دستگاه فتوکپی و نگهداری از آن را با شما به اشتراک بگذاریم. نختسین نکته شایان ذکر در ارتباط با درام فتوکپی آن است که این قطعه به شدت حساس و آسیب‌پذیر است از این رو حتی با انگشتان نیز نباید به آن دست زده شود.

دیگر آنکه این قطعه به دلیل حساسیت بالا نباید در معرض گرما و نور شدید قرار گیرد. در صورتی که کاربر به هر دلیل خود جهت تعویض OPC درام اقدام کند می‌بایست این کار را حتما در محیط بسیار کم نور انجام دهد. به علاوه میزان دمای محیط نیز باید متعادل باشد. (نکته: برای تمیز کردن OPC درام نباید از هیچ تمیزکننده و روغن های لکه گیری و … استفاده کرد). و نکته آخر اینکه سرویس‌های مرتبط با تعمیر و تعویض این قطعه می‌بایست صرفاً توسط کارشناسان و تعمیرکاران این حوزه انجام شود. (سرویس‌های مرتبط با این قطعه با حضور در مرکز تعمیر دستگاه کپی قابل دریافت است).

این مقاله را از قلم نیندازید : دلیل روشن نشدن دستگاه کپی چیست ؟

تعویض و تعمیر درام دستگاه فتوکپی

تصمیم اینکه درام دستگاه فتوکپی را تعمیر یا تعویض کنید، با تعمیرکار و تکنسین مربوطه است. اما معمولا به علت ساختار ساده و قیمت نسبتا پایین، زمانی که درام دچار نقص فنی می شود، تعویض آن به صرفه تر، ساده تر و سریع تر خواهد بود. باید بدانید که هر گونه تغییر شکل در این قطعه مانع از عملکرد درست آن خواهد شد. درام را از ضربه و فشار حفظ کنید.

آن را مدت زمان طولانی در زیر نور خورشید نگه ندارید. عمده ترین مشکل درام که مانع از عملکرد صحیح آن می شود، کثیفی و آلودگی درام است. اگر درام دستگاه فتوکپی دچار آسیب شد و قصد تعویض یا تعمیر آن را داشتید، دقت کنید که در هنگام خارج کردن آن به تونر کارتریج آسیب وارد نکنید.

به عنوان کاربر آگاه و ماهر، حتما قبل از استفاده از دستگاه، دفترچه راهنمای آن را بخوانید و اصول اولیه و صحیح کاربری را همیشه رعایت کنید. اگر این کار را انجام دهید، مطمئن باشید که طول عمر مفید دستگاه شما افزایش خواهد یافت و در فواصل زمانی کمتری به تعمیر و تعویض نیاز خواهید داشت و اجرای جنرال سرویس های دوره ای برای شما کافی خواهد بود.

نمایندگی تعمیرات فتوکپی

نمایندگی تعمیرات فتوکپی هرگز برای ارائه خدمات خود اما و اگر نمی کند. اینجا یک مرکز عالی ارائه دهنده انواع خدمات دستگاه کپی است که در کنار کاربران است و به آنها یاری می رساند تا بتوانند خدماتی درخور و استثنایی دریافت کنند. در نمایندگی تعمیرات دستگاه کپی به راحتی می توانید به کمک انبوهی از امکانات و تسهیلاتی که در این نمایندگی وجود دارد، تمام مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه خود را برطرف کنید.

در نمایندگی تعمیرات فتوکپی مهم نیست که مدل و برند دستگاه شما چیست. تعمیرکاران و تکنسین های این مرکز به راحتی می توانند با یک ارزیابی ساده، عیب یابی دقیقی از دستگاه به عمل آورند و بعد برای تعمیر و ترمیم و تعویض وارد عمل شوند. در نمایندگی سرویس دستگاه کپی ابزار و تجهیزات بسیار مدرن و پیشرفته ای وجود دارد که کمک می کنند تعمیرکار کار خود را به درستی انجام دهد.

در این مرکز تعمیراتی می توانید بهترین و سازگارترین مواد اولیه و مصرفی را تهیه کنید. به این صورت کیفیت دستگاه شما حتی پس از سال ها استفاده همانند روز های اول خواهد بود. نمایندگی تعمیرات فتوکپی در رعایت اصل مشتری مداری و توجه به حقوق مسلم کاربران از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. تمام سرویس های تعمیراتی و تعویض همراه با ارائه ضمانت نامه های رسمی و کتبی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید.

5/5(1 امتیاز)

کاربر گرامی جهت اطلاع از هزینه ی تعمیرات با شماره های 02154114 ، 02162948 تماس بگیرید.