عیب یابی کولرگازی اولین مرحله برای تعمیرات کولرگازی به صورت صحیح و اصولی است. کولرهای گازی بدلیل کاهش رطوبت محیط اطراف، در مناطق مرطوب بیشتر از دیگر مناطق کاربرد دارند. کولرگازی از اجزای الکتریکی شامل: سیمهای رابط، کمپرسور، خازن، اورلود، ترموستات، کلید فن و کلید اصلی تشکیل شده است.
در برخی از کولرهای گازی از یک خازن و در بعضی، از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور برای راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. روش متداول بکارگیری دو خازن است؛ یکی برای راه اندازی موتور فن و دیگری برای راه اندازی کمپرسور. میزان عملکرد دما در ترموستات کولرهای گازی بین ۱۰ الی ۲۰ درجه سانتیگراد می باشد.
عیب یابی مورتوهای کولرگازی
موتورهای کولرهای گازی، بطورمعمول چندسرعته هستند و جهت استفاده از دورهای مختلف، از یک کلید چندحالته (کلید فن) استفاده می شود. در ساختمان داخلی این کلید، سرهای خروجی وجود دارد که به سیمهای رابط موتور فن متصل می شود. تابلوی برق کولر گازی، جایگاه کلید اصلی یا کلید قدرت و کلید فن است.
قابل ذکر است که برخی کولرها، فاقد کلید قدرت هستند. اجزای مکانیکی کولرهای گازی همانند قطعات یخچال می باشد؛ شامل: قطعاتی مانند کمپرسور، رادیاتور، اواپریتور، فیلتر، پروانه کندانسور، پروانه اواپریتور، لوله کاپیلاری یا مویی، سینی زیر کولر، خروجی هوا و فیلترخروجی هوا. لازمه ی عیب یابی کولرگازی آشنایی کامل با این قطعات و چگونگی رفع آن ها می باشد.
تعمیر و عیب یابی کولرگازی
بعد از آشنایی با اطلاعات مختصری از کولرهای گازی، می توانیم به جرات بگوییم که برخی از ایرادات به وجود آمده برای کولرها قابل حل هستند و میتوان با کمی دقت آنها را رفع کرد. ما به برخی از این عیبها اشاره کرده و راه حل آن را به اختصار دراختیار شما می گذاریم.
1. کولر روشن نمی شود
الف- پریز، برق ندارد یا دوشاخه و یا سیم رابط کولر معیوب است
راه حل : جهت عیب یابی کولرگازی ابتدا با بررسی جریان برق در پریز، از سالم بودن آن اطمینان یابید. سپس بااحتیاط بدنه کولر را جدا کرده و دوشاخه را به پریز وصل کنید. توسط ولت متر میزان برق جاری در ترمینال اصلی را اندازه بگیرید. اگر ولتاژی در ترمینال وجود نداشت، دوشاخه و سیم رابط نیاز به تعویض دارد. توجه کنید ابتدا دوشاخه تعویض شود و درصورت رفع عیب آن می توانید سیم رابط را نیز تعویض کنید.
ب- کلید اصلی خراب است
راه حل: در این مرحله از عیب یابی کولرگازی باید بدانیم ، برخی از کولرها کلید قدرت ندارند. فاز اصلی مدار از این کلید عبور می کند که اگر این کلید معیوب باشد؛ بدلیل عدم وجود فاز در مدار، عیب الف مشاهده می شود.
دراینصورت، دوشاخه را از پریز خارج نموده و کلید قدرت را تست کنید. ابتدا یکی از سرسیمها را جدا کنید، اهم متر را بر روی رنج ۱ قرار دهید و رابطها را به پایه های کلید وصل کنید.
اگر کلید سالم باشد، با قرار دادن آن برروی حالت ON، عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد. در این حالت با حرکت کلید برروی حالت OFF عقربه به سمت بینهایت بازمی گردد. درصورتیکه این امر رخ ندهد، پس کلید اصلی معیوب است و باید آنرا تعویض کرد.
ج- سیم های رابط قطع شده اند
راه حل: اگر در سیم بندی مدار اصلی، فاز یا نول قطع شده باشد، عیب الف بوجود می آید. براین اساس، باید صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن را موردبررسی قرار دهید تا درهر نقطه ای که عیب رخ داده است، آنرا رفع کنید.
پیشنهاد مرکز سخت افزار ایران: دلیل روشن نشدن کولر گازی
2. موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمیفتد
الف- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.
راه حل: جهت عیب یابی کولرگازی در این مرحله ، سیمهای رابط را بررسی کنید. درصورتیکه سیمی از محل اتصال خود خارج شده باشد، نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.
ب- ترموستات خراب است.
راه حل: عیب یابی کولرگازی با ترموستات خراب بدین شرح است که ابتدا باید ، دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیمهای رابط ترموستات، رابطهای اهم متر را به آن متصل کنید.
با حرکت ولوم ترموستات در جهت عقربه های ساعت، عقربه اهم متر هم منحرف شده و درحدود عدد صفر می ایستد و برعکس آن، عقربه به سمت بینهایت بازمی گردد. اگر در تست کلید، این موارد مشاهده نشد، کلید ترموستات معیوب است و باید تعویض شود.
توجه: هنگام خرید ترموستات جدید، دقت کنید ترموستات مختص کولر گازی باشد.
ج- اورلود، بطور دائم قطع است.
راه حل: کنتاکت های اورلود درحالت عادی به یکدیگر متصل هستند که توسط اهم متر میتوان دید. درغیراینصورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.
توجه: در بیشتر کولرهای گازی، اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که اگر اینگونه باشد، رفع عیب آن کمی مشکل است.
د- کمپرسور معیوب است.
راه حل: برای عیب یابی کولرگازی ابتدا کمپرسور را درحالت اتصال به برق، آزمایش کنید. کولر را روشن کرده و موتور فن را به حرکت بیاندازید. ترموستات را درحالت روشن گذاشته و اگر از قبل سرسیمهای موتور را شناسایی نموده اید، ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید.
اگر پیچ ولتاژ به هردو سیم به اندازه کافی می رسد ولی حرکت نمی کند، پس کمپرسور باید تعمیر یا تعویض شود.
ر- خازن راه انداز کمپرسور معیوب است.
راه حل: اگر خازن معیوب باشد، جهت عیب یابی کولرگازی باید به این روش عمل کنید ، به محض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت، موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد اما براه نمیفتد.
دراین حالت، کمپرسور توسط کم نورشدن لامپ های روشنایی منزل، قابل رویت و تشخیص است. بدینوسیله کمپرسور متحمل جریان اضافی شده و اورلود عمل می کند. خازن را از مدار خارج نموده و بعداز تخلیه، به یکی از روش های اشاره شده در مبحث خازن آنرا تست کنید و درصورت مشاهده هرگونه عیب در خازن، نسبت به تهیه و تعویض خازن جدید اقدام نمایید.
3. کلید فن را روی تمامی حالت ها قرار داده ایم ولی فن روشن نمی شود؛ درحالیکه کمپرسور عمل می کند.
الف- فاز یا نول اصلی فن قطع شده
راه حل: قطع بودن فاز کلید چندحالته و یا نول خود موتور فن، یکی از احتمالات می تواند باشد. جهت عیب یابی کولرگازی دراین حالت دو خط فوق را بررسی کرده و درصورت مواجهه با پارگی یا جدا شدن سیمی از کنتاکت خود، عیب آنرا برطرف کنید تا فن عمل کند.
ب- کلید فن خراب است.
راه حل: عیب یابی کولرگازی با کلید فن خراب بدین شرح می باشد که باید کولر را از برق جدا کنید. پس از آزاد کردن کنتاکتهای کلید فن، یکی از رابطهای اهم متر را روی کنتاکت ورودی فاز قرار داده و با زدن کلید به حالت ۱، می بایست با اتصال رابط دوم اهم متر بر روی یکی از پایه ها، عقربه منحرف شده و درحدود صفر بایستد.
درحالت ۲، کلید رابط بین اهم متر، برروی کنتاکت مشترک و یکی دیگر از پایه ها ارتباط را نشان می دهد و ازآنجاییکه فن به هیچوجه روشن نمی شود؛ در تست کلید، هیچ یک از حالتهای کلید، انحراف عقربه در اهم متر را ایجاد نمی کند. این درصورتی است که کلید خراب است و باید آنرا تعویض کنید تا موتور فن راه بیفتد.
خدمات تخصصی هاردورسنتر: شارژ گاز کولر گازی
ج- خازن راه انداز موتور فن معیوب است.
راه حل: درصورتیکه خازن دچار مشکل شده باشد، با حالت ۱ کلید فن، موتور صدای هوم داده و شروع به آمپرکشی می کند که اگر بموقع کلید فن را خاموش نکنید، موتور فن می سوزد. این امر در حالتهای دیگر کلید فن، با کمی ضعف مشاهده می شود.
برای حل مشکل ابتدا خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخلیه، به یکی از روشهای تست خازن مراجعه نمایید و اگر خازن معیوب است، آنرا تعویض کنید.
د- موتور فن معیوب است.
راه حل: موتور فن ساختار پیچیده ای دارد و از انواع آسنکرونهای چندسرعته محسوب می شود. تشخیص و عیب یا بی کولرگازی با مشکل سیم پیچ و رفع آن هم کمی مشکل است؛ بنابراین توصیه می شود موتور را به تعمیرگاه برده و رفع عیبش را به تعمیرکار متخصص آن بسپارید.
4. کمپرسور و فن هردو کار می کنند ولی خنک کنندگی کولر کم است.
الف- ترموستات تنظیم نیست.
راه حل: ترموستات را برروی درجه مناسب قرار دهید تا نیاز محیط اطرافتان، با سرمای ایجاد شده کولر تامین شود.
ب- موتور فن نیم سوز شده
راه حل: درصورتیکه سرعت فن کاهش پیدا کند، سرمای کمتری نیز وارد محیط می شود؛ درنتیجه عملکرد کولر مطلوب نخواهد بود. فقط آمپرکشی موتور فن را انجام دهید. اگر جریان اضافه کشید، نیم سوز شده و باید نسبت به سیم پیچی مجدد موتور فن اقدام نمایید.
ج- فیلتر خروجی هوا، کثیف است.
راه حل: قبل از این، محل قرارگیری فیلتر را گفتیم. علاوه براین می توانید در دفترچه راهنمای هر کولر گازی نیز جایگاه فیلتر را بیابید. سپس فیلتر را خارج کرده و باتوجه به توضیحات دفترچه، آنرا تمیز کنید.
د- مسیر ورودی هوا مسدود است.
راه حل: توسط یک فرچه می توانید ورودیهای هوا به داخل کولر را تمیز کنید.
5. یاتاقان های محور فن خراب است
راه حل: عملکرد درست یاتاقان ها، در سرعت محور فن بسیار مؤثر می باشد، بنابراین عیب یابی کولرگازی و تعمیر فن در این مرحله اهمیت بسیاری دارد . خرابی آنها علاوه بر کاهش هوای خروجی، صدای شدیدی نیز ایجاد می کند. درصورت معیوب بودن یاتاقانها، نسبت به تعویضشان اقدام نمایید.
6. بدنه کولر برق دارد.
راه حل: اتصال در بدنه، ممکن است از کمپرسور، فن، خازن ها و یا سیم های رابط باشد. دراین حالت، ابتدا ارتباط الکتریکی مصرف کننده کولر را با مدار قطع کنید؛ اگر اتصال در بدنه از بین رفت، یکی از آنها معیوب است.
بنابراین جهت عیب یابی کولرگازی هرکدام از مصرف کننده ها را جداگانه با اهم متر تست کرده و درصورت برخورد با قطعه معیوب، سایر اتصالات مدار را به شکل اولیه بازگردانید و اتصال بدنه آن مصرف کننده را برطرف نمایید. اگر با قطع مصرف کننده های مدار، اتصال بدنه همچنان برقرار بود، سیم بندی مدار باید تعویض شود.
7. سرمای کولر بیش از حد است و علیرغم کار مداوم، اتومات نمی کند.
راه حل: این مشکل از جوش خوردن کنتاکتهای کلید درون ترموستات میتواند باشد. برای عیب یابی کولرگازی ولوم ترموستات را در جهت خلاف عقربه های ساعت و به سمت صفر بچرخانید. اگر ترموستات خاموش نشد، تعویضش کنید.
البته غیرازآن میتوان قاب مخصوص ترموستات را جدا کرده و با سمباده کشی سطح کنتاکتها، مجددا از آنها استفاده نمایید. البته تجربه نشان داده کنتاکت های جوش خورده، مدتی بعد از استفاده دچار همین عیب می شوند؛ زیرا سطح پلاتینها فرسوده می شود. به همین خاطر، تعویض ترموستات منطقی تر است.
به این دلیل که کار مداوم کولر به کمپرسور آسیب می رساند و قیمت تعمیر کمپرسور مقرون به صرفه نیست.
همچنین اگر لوله بلوی ترموستات از جایگاه خودش خارج شود یا حفره باریکی در سیستم گاز ترموستات ایجاد گردد، کولر سرمای بیش از حد داده و اتومات نمی کند. البته درصورتیکه کلید ترموستات سالم است و لوله بلو نیز در محل خودش قرار دارد؛ این حفره ایجاد می شود و به ناچار ترموستات باید تعویض شود.
آیا می دانید: دلیل یخ زدن لوله های کولر گازی چیست؟
8. وقتی کلید قدرت کولر برروی ON قرار می گیرد، فیوز کولر یا فیوز منزل قطع می شود.
راه حل: وقتیکه عایق خازن های راه انداز فاسد می گردد، اتصال کوتاهی در کولر به وجود می آید. دراین صورت، درپوش کولر را جدا نموده و به ظاهر خازنها دقت کنید. اگر در بدنه خازنها یا حتی یکی از آنها، آثار سوختگی یا شکاف دیده شد، خازن معیوب است و باید تعویض شود.
البته این اتصال در کمپرسور یا فن نیز می تواند ایجاد شود. در این حالت برای عیب یابی کولرگازی سیم های رابط آنها را جدا کرده و کولر را روشن کنید.
اگر اتصال صورت نگرفت، یا کمپرسور و یا موتور فن اتصالی دارد و باید جداگانه، بررسی و رفع عیب شوند. ولی اگر با خروج فن و کمپرسور از مدار، باز هم اتصالی رخ داد، یعنی کل سیم بندی مدار، نیاز به تعویض دارد.
9. با روشن کردن موتور فن و یا کمپرسور، اتصال کوتاهی در کولر رخ می دهد.
راه حل: اقدامات ذکرشده در راه حل عیب شماره ۸
10. بادی که از کولر خارج می شود، گرم است.
راه حل: این عیب بدلیل حساسیت های خاص خود، باید توسط تعمیرکار متخصص و مجرب رفع گردد. علت این باد گرم می تواند به کمپرسور، نشت گاز فریون، پمپ تخلیه هوا، پروانه خنک کننده کندانسور و یا طولانی بودن توقف های ترموستات باشد.
لذا جهت عیب یابی کولرگازی باید از دانش و مهارت ویژه ای بهره مند باشید. فقط درحالت آخر تنظیم ترموستات مشکل را حل می کند. باقی موارد به تشخیص درست تعمیرکار متخصص وابسته است.
تعمیرات کولرگازی
مرکز تعمیرات کولرگازی کسب رضایت مشتری را مهمترین هدف و رسالت برای خود و پرسنل تعیین کرده است .این مرکز با تشکیل تیمی زبده و متخصص و به کارگیری تجهیزات مدرن ، به ارائه ی خدمات تعمیر و بازیابی دستگاه های تهویه مطبوع می پردازد . لازم به ذکر است ، تمامی خدمات انجام شده در مرکز تعمیر کولرگازی به همراه ارائه گارانتی انجام می شود . نمایندگی کولرگازی به ارائه خدمات سخت افزاری ، خدمات نرم افزاری و تعمیر فوق تخصصی تمامی قطعات می پردازد .
این شرکت یکی از مراکز باسابقه در زمینه تعمیرات می باشد . نمایندگی کولرگازی تا کنون به واسطه کادری مجرب ، موفقیت های ارزنده ای را کسب کرده است . به گونه ای که ، کمتر مرکز مشابهی را می توان یافت که توانایی رقابت با این شرکت را داشته باشد . در رابطه با کیفیت خدمات ارائه شده از سوی نمایندگی کولرگازی همین بس که ، کاربران از مراجعه به مراکز تعمیراتی نامطمئن بی نیاز شده اند .
مرکز سخت افزار ایران
مرکز سخت افزار ایران مشتکل از پارت های متعددی است که در هریک از آنها خدمات مرتبط با یکی از محصولات هوشمند خانگی (نظیر تعمیر و سرویس کولرهای گازی خانگی)، دستگاه های ارتباطی (نظیر تلفن ثابت، تلفن همراه، فکس و… ) و دستگاه های الکترونیکی به کاربران ارائه می گردد. فروش کولرگازی و فروش اسپلیت یکی از خدمات این مرکز است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در خصوص قیمت کولرگازی و قیمت اسپلیت به صفحات مربوطه مراجعه نمایید.
کاربران این محصولات می توانند در صورت بروز هر گنه اشکال و ایراد در این محصولات به مرکز سخت افزار ایران مراجعه کرده و تخصصی ترین خدمات مرتبط را دریافت نمایند. مرکز سخت افزار ایران در زمینه سرویس و تعمیر کلیه محصولات سخت افزاری هوشمند و الکترونیکی فعال است و آمادگی ارائه هر گونه خدمات اعم از تعمیر، نگهداری و بازدیدهای دوره ای و متناوب را داراست. شما کاربران گرامی می توانید جهت آشنایی هر چه بیشتر با کادر فنی این مجموعه و نیز خدمات ارائه توسط این مرکز به وب سایت مرکز سخت افزار ایران مراجعه نمایید.
اخبار و خواندنی های کولر گازی