021-62948

جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اشتراک گذاری

شارژ گاز کولر گازی

مطمئنا شما هم می توانید یکی از کاربران کولر گازی در منزل یا محل کار خود باشید. هرکجا که باشید، یک نفر مسئول رسیدگی به تعمیرات، مشکلات و حتی تنظیمات عملکرد کولر گازی است. همان طور که می دانید کولر گازی نیز نیاز به کنترل ماهانه یا سالانه پیدا می کند.

شارژ گاز کولر گازی یکی از مواردی است که باید در زمان معینی مورد بررسی قرار می گیرد. این مطلب روش هایی را برای شارژ گاز در کولر گازی به شما معرفی می کند. توصیه می شود این عملیات توسط متخصصین   تعمیرات کولر گازی  انجام شود.

شارژ گاز کولر گازی

روش‌های شارژ گاز کولر گازی عبارتند از:

شارژ گاز وزنی با ترازو: در این روش، مقدار مناسب گاز با استفاده از ترازو و براساس جدول دمایی تعیین می‌شود و سپس با استفاده از شیر سرویس، به سیستم پمپ می گردد.

شارژ گاز آمپری : در این روش، با استفاده از آمپرمتر، جریان الکتریک مصرف شده توسط کمپرسور کولر  اندازه‌ گیری شده و با استانداردهای تعیین شده توسط سازنده مقایسه می گردد. هدف این است که جریان الکتریک به حالت بهینه برسد.

شارژ گاز به وسیله گیج مانوفلد و جدول دمایی : در این روش، با استفاده از گج مانوفلد، فشار و دمای سروپالت (low side) و های پالت (high side) تعیین می‌ شود و با جدول دمای فشار (PT chart) مقایسه می‌ گردد. هدف این است که فشار و دمای سروپالت به حالت ساتوراسین (saturation) برسد.

شارژ گاز وزنی با ترازو

شارژ گاز وزنی با ترازو یکی از روش‌های شارژ گاز کولر گازی است که با استفاده از ترازو‌های دیجیتال و دقیق، مقدار گاز مورد نیاز برای عملکرد صحیح کولر را اندازه‌گیری و تزریق می‌کند. برای انجام این کار، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • پس از خالی کردن مخزن گاز، باید سیستم را کاملاً وکیوم کرده و نشتی آن را بررسی کنید.
  • سپس باید مقدار لازم گاز را با توجه به برچسب فنی کولر گازی تعیین کنید. این مقدار بستگی به نوع گاز، طول لوله‌کشی و ظرفیت کولر دارد.
  • در این مرحله ترازو را روشن کرده و صفر کنید. سپس سیلندر گاز را روی ترازو قرار داده و وزن آن را یادداشت کنید.
  • سپس باید شیر سیلندر را باز کرده و لوله شارژ را به سرویس پورت خط پایین فشار (خط سوپاپ) متصل کنید.
  • دستگاه را روشن کرده و در حالت سرمایش قرار دهید. در حالت ایده‌آل، فشار خط پایین فشار باید حدود 60 تا 70 پسکال باشد.
  • شیر سرویس پورت را باز کرده و شروع به شارژ گاز کنید. در هنگام شارژ، باید ترازو را نظارت کنید و هنگامی که به مقدار مورد نظر رسیدید، شیر سرویس پورت را ببندید.
  • در نهایت، باید لوله شارژ را جدا کرده و درپوش‌های سرویس پورت را محکم ببندید. همچنین باید عملکرد دستگاه را با استفاده از ترمومتر و آمپرمتر چک کنید.

شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز آمپری

شارژ گاز آمپری یکی از روش‌های شارژ گاز کولر گازی است که با اتصال آمپرمتر به کولر، مقدار آمپر مصرفی را نشان می‌دهد. این روش بر اساس این فرض است که هر سیستم کولر گازی دارای یک میزان برق و آمپراژ مصرفی استاندارد است. بنابراین، با تطبیق آمپر مصرفی با آمپر استاندارد، می‌توان مقدار کمبود یا اضافه بودن گاز را تشخیص داد. برای انجام این کار، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • پس از خالی کردن مخزن گاز، باید سیستم را وکیوم کرده و نشتی آن را برطرف کنید.
  • سپس باید آمپرمتر را به خط پایین فشار (خط سوپاپ) متصل کنید.
  • دستگاه را روشن کرده و در حالت سرمایش قرار دهید.
  • آمپر مصرفی را با آمپر استاندارد که روی برچسب فنی کولر نوشته شده است، مقایسه کنید. اگر آمپر مصرفی پایین‌تر از آمپر استاندارد باشد، به این معنی است که گاز کولر کافی نیست و باید شارژ شود. اگر آمپر مصرفی بالاتر از آمپر استاندارد باشد، به این معنی است که گاز کولر زیاد است و باید تخلیه شود.
  • سپس باید شیر سرویس پورت را باز یا بسته کنید تا آمپر مصرفی به آمپر استاندارد نزدیک شود. در هنگام شارژ گاز، باید به صورت پالس‌های کوتاه و با فاصله‌های مناسب عمل کنید تا گاز به خوبی در سیستم توزیع شود.
  • در نهایت، باید لوله شارژ را جدا کنید و درپوش‌های سرویس پورت را محکم ببندید. همچنین باید عملکرد دستگاه را با استفاده از ترمومتر و آمپرمتر چک کنید.

 

شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی

شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی یک روش دیگر برای شارژ گاز کولر گازی است که با استفاده از یک دستگاه اندازه‌گیری فشار و دما به نام گیج مانوفیلد و یک جدول تهیه شده توسط تولید کنندگان کولر گازی، مقدار مناسب گاز را تعیین می‌کند. برای انجام این کار، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • پس از خالی کردن مخزن گاز، باید سیستم را وکیوم کرده و نشتی آن را برطرف کنید.
  • سپس باید دمای هوای اطراف پنل داخلی و پنل خارجی را با استفاده از ترمومتر اندازه‌گیری کنید.
  • سپس باید با استفاده از جدول گاز مبرد، مقدار فشار مناسب گاز را در هر دو دما پیدا کنید. جدول گاز مبرد را می‌توانید از روی برچسب فنی کولر گازی یا از سایت تولید کننده آن دریافت کنید.
  • سپس باید شلنگ‌های گیج مانوفیلد را به شیر سرویس پورت‌های پنل خارجی و به خود گیج متصل کنید. شلنگ قرمز به شیر سرویس پورت خط دهش (لوله نازک) و شلنگ آبی به شیر سرویس پورت خط مکش (لوله کلفت) وصل می‌شود.
  • سپس باید دستگاه را روشن کرده و در حالت سرمایش قرار دهید. در حالت ایده‌آل، فشار خط پایین فشار باید حدود 60 تا 70 پاسکال باشد.
  • سپس باید فشار خط پایین فشار (آبی) و فشار خط بالای فشار (قرمز) را با استفاده از عقربه‌های گیج مانوفیلد اندازه‌گیری کنید. این فشار‌ها باید با فشار‌های مناسب جدول گاز مبرد همخوانی داشته باشند.
  • در هنگام شارژ گاز، باید به صورت پالس‌های کوتاه و با فاصله‌های مناسب عمل کنید تا گاز به خوبی در سیستم توزیع شود.
  • در نهایت، باید شلنگ‌ها را جدا کنید و درپوش‌های شیر سرویس پورت را محکم ببندید. همچنین باید عملکرد دستگاه را با استفاده از ترمومتر و آمپرمتر چک کنید.

نکات مهم در شارژ کردن گاز در کولر گازی

اولین و اساسی ترین نکته در شارژ گاز کولر گازی زمانی بروز می کند که سیستم سرمایشی سرمای کافی ندارد. این امر در بیشتر موارد ابتدا به کمبود یا نبود گاز در مخزن کولر مربوط می شود. یک کولر گازی در سه حالت ممکن است به شارژ کردن گاز احتیاج داشته باشد:

  • سیستم سرمایشی تماما از گاز تخلیه شده و فاقد گاز است.
  • در صورتی که کولر تازه خریداری شده نصب شده باشد.
  • کولر گازی به دلیل اختلال در سرمایش با کمبود مواجه است و به گاز بیشتری نیاز دارد.
مراحل شارژ کولر گازی و اسپلیت

مراحل شارژ کولر گازی

مراحل شارژ گاز کولر گازی و اسپلیت به ترتیب زیر است:

  1. خاموش کردن کولر
  2. وصل کردن شیلنگ گیج مانیفولد به پمپ های فشار کولر
  3. روشن کردن کولرگازی
  4.  چک کردن دما پس از گذشت 15 دقیقه از روشن بودن کولر
  5. انتخاب روش و دستگاه شارژ گاز کولر
  6.  چک کردن  نشتی اسپلیت و کولر گازی
  7. وصل کردن شیلنگ شارژ گاز یا منبع تغذیه به کپسول گاز با رعایت استاندارد های لازم
  8. اضافه کردن گاز مبرد به مخزن کولرگازی
  9. تست کولر گازی و اطمینان از عملکرد بی نقص آن

اضافه کردن گاز کولر گازی (تکمیل شارژ گاز اسپیلت)

اضافه کردن گاز کولر گازی یا شارژ گاز کولر گازی یک عملیات مهم و ضروری در راستای نگهداری و استفاده از کولر گازی است. برای انجام این کار، باید ابتدا تشخیص داد که کولر گازی نیاز به شارژ دارد یا خیر. بعضی از علائم نشان دهنده کمبود گاز در کولر گازی عبارتند از: گرم شدن جریان هوای تولیدی توسط کولر گازی ، افزایش مصرف برق، تشکیل یخ بر روی کویل‌های اواپراتور و لوله‌های مسی، طولانی‌تر شدن روند تنظیم دما و…

علائم زیاد بودن گاز کولر گازی

زیاد بودن گاز کولر گازی یک مشکل دیگر است که می‌تواند باعث کاهش عملکرد و خرابی دستگاه شود. زمانی که گاز کولرگازی بیش از حد شارژ شده باشد، دو حالت ایجاد خواهد شد : در صورتی که زیاد بودن شارژ، در حد کم باشد، لوله پشت کولر گازی شروع به یخ زدن می‌کند (اما خنک می‌کند). در صورتی که این دما بیش از حد زیاد باشد، اصلا خنک نمی‌کند. (دقت شود، این یکی از دلایل خنک نکردن است که باید بررسی گردد).

بعضی از دیگر علائم زیاد بودن گاز کولر گازی عبارتند از:

  • افزایش دمای جریان هوای تولیدی توسط کولر گازی
  • افزایش مصرف برق از علائم نشت گاز در کولر گازی
  • طولانی‌تر شدن روند تنظیم دما
  • هوای محیط گرفته است و رطوبت زیادی در فضای اتاق وجود دارد

برای رفع این مشکل، باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مقدار مناسب گاز را با استفاده از روش‌های مناسب تعیین و شارژ کند.

شارژ گاز کولر گازی چه موقع انجام می شود؟

آیا می دانید چه موقع باید گاز کولر گازی را شارژ کنید؟ اگر کولر شما تازه است و هنوز از آن استفاده نکرده اید، پس از پایان نصب باید آن را شارژ کنید. چرا که مخزن کولرهای جدید خالی است و باید ضمن باز کردن وکیوم، شارژ شوند تا عملیات تبرید را بدون هیچ نقص و ایرادی انجام دهند.

با تمام شدن گاز هم نیاز به شارژ کولر گازی می باشد. معمولا مخزن کولر گازی و اسپلیت پس از مدتی تخلیه شده و عملیات خنک سازی انجام نمی شود. همچنین وقتی مقدار گاز موجود در مخزن برای خنک کردن محیط کافی نیست و کولر نیاز به شارژ مازاد دارد هم باید گاز اضافه به مخزن تزریق کرد. شارژ گاز کولر گازی در هریک از این موارد باید به سرعت و بدون فوت وقت انجام شود. در غیر این صورت، باید خودتان را برای آسیب دیدگی دستگاه و بروز مشکلات و ایرادهای جدی در آن آماده کنید.

شارژ گاز کولر گازی در حالت تکمیل یا افزایش شارژ

ابتدا باید حالتهای زیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کولر با کمبود گاز مواجه است:

  • چک کردن فشار گاز در کولر گازی در هنگام کارکرد کمپرسور
  • عدم سرمایش کافی در محیط نصب ‌شده
  • وجود یخ یا برفک فین ‌های اپراتور در حالت سرمایشی

شارژ گاز کولر گازی در حالت نصب جدید

حتما زمانی هم فرا می رسد که شما نیز یک کولر گازی جدید از یک شرکت معتبر خریداری می‌کنید. در کولر گازی نو تقریبا به ‌اندازه ۵ متر لوله، در سیستم کندانسور گاز وجود دارد. این مقدار به احتمال بسیار بالا بعد از اتمام نصب کولر گازی کاهش می یابد.

در نتیجه پس از نصب، سیستم تهویه به وکیوم نیاز دارد. ابتدا باید از عدم وجود هوا و رطوبت در سیستم مطمئن شوید تا به مرحله وکیوم برسید. سپس شیر سرویس را باز کنید و گاز موجود را به داخل سیستم انتقال دهید. همان طور که گفته شد گاز موجود در کندانسور کولر برای ۵ متر لوله کافی است.

اگر قصد داشته باشید لوله‌ کشی بیشتری صورت بگیرد، به ازای هر یک متر لوله اضافی به ۲۰ گرم گاز احتیاج دارید. باید بدانید که در صورت استفاده از ۵ متر لوله یا کمتر، شارژ گاز کولر گازی امری لازم نیست.

شارژ گاز کولر گازی در حالتی که سیستم فاقد گاز است

وقتی کولر گازی شما فاقد گاز باشد نیاز به شارژ دارد. ولی اول باید بدانید که به چه شیوه ای این موضوع مشخص می شود؟ ابتدا شیر سرویس را فشار دهید. اگر از این قسمت گاز خارج شد، به این معناست که سیستم دارای مقداری گاز است. در غیر این صورت، سیستم گاز ندارد و باید شارژ شود.

توجه داشته باشید که در هر زمان، قبل از انجام هر نوع شارژ گاز، حتما باید کولر گازی را وکیوم کنید. برای شارژ گاز کولر گازی سیستم باید بعد از وکیوم نشت ‌یابی شود. اگر از طول دقیق لوله‌کشی در نصب کولر  اطلاع دقیق ندارید، سعی کنید از دو روش شارژ گاز با آمپرمتر و یا گیج مانوفیلد استفاده نمایید. همچنین در صورتی که مهارت کافی ندارید کار را به تعمیرکار مجرب بسپارید.

یخ زدگی لوله رفت کندانسور

پس از بررسی مقدار گاز داخل سیستم کولر، چون از مقدار گاز اطلاع دقیقی ندارید، نمی‌توانید از ترازو برای شارژ گاز کولر گازی استفاده کنید. یک روش این است که گاز سیستم را کاملا تخلیه کنید و مجددا شارژ نمایید. با توجه به مضر بودن این گاز توصیه می شود باز هم از دو روش دوم و سوم استفاده نمایید.

چرا شارژ گاز کولر گازی الزامی است؟

گفتنی است که بیشتر دستگاه ‌های تهویه مطبوع یا کولر های گازی برای عملکرد تهویه و خنک کردن محیط اطراف خود از گازهایی فریونی R22 استفاده می‌کنند. کمبود این گازها و یا حتی نبود آنها در سیستم های تهویه سیکل تبرید را مختل می کند.

در این حالت حتما دستگاه شما با مشکلات و اختلالات اساسی مواجه خواهد شد. وقتی چنین مواردی برای کولر گازی شما پیش می آید نشانگر شارژ گاز مصرفی کولرتان می باشد. شارژ گاز کولر گازی در اکثر موارد با R22 انجام می گیرد.

تعمیرات کولر گازی

تکنسین های متبحر ما در مرکز تعمیرات کولر گازی تخصصی ترین خدمات تعمیری انواع کولرهای گازی و دستگاه های تهویه مطبوع را ارائه می دهند. در این مرکز تمامی شیوه های تعمیری و تعویض قطعات برای انواع برندهای کولر گازی صورت می پذیرد. واحدهای تعمیر کولرگازی در این مرکز خدمات تخصصی تعمیر و ترمیم انواع مدل های کولرگازی را به کاربران گرامی ارائه می نمایند.

مرکز سخت افزار ایران

مرکز سخت افزار ایران یکی از مراکز معتبر در سطح کشور می باشد. در این مرکز تمامی فعالیتهای تعمیراتی در انواع برندهای تولید کننده لوازم الکترونیکی از جمله لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، موبایل، تبلت، لپ تاپ، رایانه و… به نحو احسنت انجام می گیرد. هیچ مشکلی بدون برطرف شدن از این مرکز باز نمی گردد. تمامی برندهای معتبر سازنده لوازم الکترونیکی به مرکز سخت افزار ایران به جهت جلب رضایت مشتریان اعتماد کرده اند.

5/5(2 امتیاز)

کاربر گرامی جهت اطلاع از هزینه ی تعمیرات با شماره های 02154114 ، 02162948 تماس بگیرید.