021-62948

جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اشتراک گذاری

حالت های مختلف کولر گازی و کاربرد آنها

بدون شک هنگام کار کردن با ریموت کنترل کولر یا اسپلیت، متوجه حالت های مختلف کولر گازی شده اید. حالت خودکار، حالت خواب یا sleep، حلت خشک یا dry ، حالت بهینه و … که هرکدام با علامت خاصی مشخص شده اند. اما این حالت ها دقیقا چه معنا و کاربردی دارند؟ چه موقع باید از هریک از حالت های مختلف کولر گازی استفاده کرد؟

در این مقاله ضمن معرفی وضعیت های مختلف کولر گازی، کاربرد هریک از این حالت را نیز به شما آموزش می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد یا رفع مشکلات مربوط به هر وضعیت، می توانید با نمایندگی تعمیر کولر گازی در مرکز سخت افزار ایران تماس بگیرید.

حالت های مختلف کولر گازی

آشنایی با حالت های مختلف کولر گازی

1. حالت خودکار

این وضعیت در کولرهای دوفاز دیده می شود. یعنی کولر گازی هایی که از هردو حالت سرمایشی و گرمایشی پشتیبانی می کنند. وقتی حالت خودکار را انتخاب کنید، کولر گازی به صورت اتوماتیک و خودکار یکی از حالت های سرد و یا گرم را انتخاب می کند و طبق دمای کولر گازی و اتاق راه اندازی می شود. حالت خودکار یا اتوماتیک، دمای اتاق را طوری تنظیم می کند که از هوای ایجاد شد راضی باشید.

2. حالت خواب

یکی دیگر از حالت های مختلف کولر گازی، حالت خواب است. در این وضعیت، اگر کولر در حالت سرمایشی یا اتومات باشد، کولر گازی به صورت خودکار در حالت سرمایشی دما را طی دو ساعت اول در هر ساعت به میزان یک درجه سانتی گراد افزایش می دهد. در وضعیت گرمایشی هم این اتفاق برعکس است؛ یعنی دما یک درجه کاهش پیدا می کند. بعد از این اتفاق، کولر حدود 5 ساعت دما را ثابت نگه داشته و سپس خاموش می شود. جالب است بدانید که این وضعیت موجب کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن صرفه جویی در هزینه می شود. همچنین با فعال کردن حالت خواب، دمای اتاق طوری تنظیم می شود که در طول شب، احساس خوشایند تری داشته باشید.

3. حالت خشک یا dry

وضعیت درای، یکی از معروف ترین حالت های مختلف کولر گازی است که بسیاری از کاربران با نحوه عملکرد آن آشنایی ندارند. در حالت خشک یا dry ، سرعت فن به صورت اتوماتیک تنظیم می شود. اگر کولر گازی در حالت خشک قرار داشته باشد، چنانچه دمای اتاق از ده درجه سانتی گراد کمتر باشد، کمپرسور به صورت خودکار خاموش می شود. تنها زمانی موتور مجددا راه اندازی می شود که دمای اتاق به عددی بالاتر از 12 درجه سانتیگراد برسد. تنها همین مسئله، یعنی خاموش و روشن نشدن مکرر دستگاه، باعث افزایش طول عمر کولر گازی شده و تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه های مصرفی آن خواهد داشت.

4. حالت Clean در کولر گازی

حالت clean یا Self-Clean Mode یکی دیگر از حالت های مختلف کولر گازی است که می توان با آن به یک هوای مطبوع و تمیزتر دست یافت. زمانی که شما دائما از کولر گازی تان استفاده می کنید، قطعا با جمع شدن هوای آلوده و گرد و غبار در دستگاه، فضای داخلی کولر کثیف می شود. در نتیجه آلودگی و حتی میکروارگانیسم های بیماری زا در هوای کولر و داخل خانه جریان خواهند یافت می توانند موجب بیماری یا آلرژی شوند. 

با کمک Self-Clean Mode، دستگاه به صورت خودکار شروع به تمیز کردن خود می کند. به این ترتیب آلودگی ها و رطوبت اضافه در واحد گرمایش یا سرمایش کولر حذف می شود تا مانع رشد باکتری های بیماری زا گردد. نتیجه نهایی این عملکرد، یک هوای تمیز، مطبوع و عاری از آلودگی است. استفاده از این قابلیت خصوصا در آب و هوایی که میزان رطوبت بالایی دارد بسیار ضروری است، چرا که یک هوای خشک و تمیز را ارائه می دهد. زمان بندی انجام کار یا متود تمیز کردن خودکار در هر دستگاه با توجه به مدلی که دارد ممکن است متفاوت باشد.

5. حالت I feel در اسپلیت

یکی دیگر از حالت های مختلف کولر گازی، حالت I feel نام دارد. این حالت در اکثر کولرهای گازی ممکن است با گزینه Follow-Me Mode نیز مشخص شود. در کل این یک فناوری جدید با عنوان HVAC است که می توان با فعال کردن آن در دستگاه، سریع تر و بهتر هوای اتاق را خنک کرد. با زدن این گزینه در کولر گازی، هوای سرد و خنک بلافاصله بعد از روشن شدن دستگاه به سمت شما جریان می یابد. در نتیجه سریعا در روزهای گرم تابستان می توانید با این فناوری خنک شوید. 

اساس کار این فناوری در اکثر مدل ها به این صورت است که حسگرهای تعبیه شده در کولر با شناسایی هر نوع حرکتی در فضای اتاق، آن را دنبال کرده و در نتیجه باد را به آن سمت پرتاب می کنند. در برخی مدل ها نیز سنسور دستگاه با ترموستات تعبیه شده در ریموت هماهنگ می شود و در نتیجه هر جا که ریموت قرار داشته باشد، هوای سرد هم به آن سمت می رود. از نظر اکثر کاربران این مود یکی از بهترین حالت ها در کولرهای گازی جدید است.

پیشنهاد سایت: ریست کردن کولر گازی

6. کاربرد حالت Health در کولر گازی

اگر به دنبال هوای تمیز و پاک باشید، می توانید یکی از حالت های مختلف کولر گازی، یعنی دکمه Health را فعال کنید. البته تمامی مدل های کولر گازی موجود در بازار به این قابلیت مجهز نیستند و تنها در برخی از مدل ها و برندها می توان دکمه health را روی ریموت مشاهده کرد. زمانی که این گزینه را فعال کردید، با فعال شدن دستگاه هوای آلوده و گرد و غبارهای موجود در اتاق پاکسازی می شود. عملکرد این قابلیت به این صورت است که با یونیزه کردن مولکول های اکسیژن توسط یون های منفی، آنها را به داخل اتاق پمپ می کند. 

به این ترتیب ذرات و آلودگی ها جذب شده و فضای اتاق ضد عفونی می شود. چند نکته مهم در خصوص استفاده از این ویژگی وجود دارد. اول این که فعال کردن یا نکردن این قابلیت هیچ تاثیری روی میزان سرمایش یا گرمایش کولر گازی ندارد. دوم این که قطعا با فعال کردن حالت health، میزان برق مصرفی کولر کمی بیشتر می شود. در نهایت این که اگر دمای کولر گازی روی 4 درجه کمتر قرار داشته باشد، دیگر دکمه health روی ریموت غیر فعال شده و نمی توان آن را فعال کرد. با وجود تمام این موارد، قابلیت health، ویژگی مفید برای اکثر کاربران کولرهای گازی است.

حالات مختلف کولرگازی

7. حالت Eco در کولر گازی

یکی از حالت های مختلف کولر گازی که می توان دستگاه را با استفاده از ریموت روی این حالت قرار داد، حالت اکو یا Eco mode است. اکو مود که از اسم آن هم مشخص است، به حالت اقتصادی یا صرفه جویی دستگاه اشاره دارد. زمانی که شما کولر را روی این حالت قرار می دهید، دستگاه را برای مصرف بهینه یا صرفه جویی در مصرف انرژی تنظیم خواهید کرد. در حالت اکو، دستگاه به صورت کارامدتری از کمپرسور و فن استفاده می کند و به این ترتیب دمای مورد نظر با کمترین میزان مصرف انرژی تامین خواهد شد. 

البته بسته به مدل دستگاه، تکنیک یا شیوه حالت اکو در کولرهای مختلف متفاوت است. با این حال در اکثر دستگاه هایی که با تکنولوژی اینورتر کار می کنند، قابلیت اکو وجود دارد و با زدن دکمه آن روی ریموت دستگاه، می توان حالت کم مصرف را انتخاب کرد. این ویژگی خصوصا با توجه به زمان اوج مصرف برق در مناطق پر مصرف یک مزیت مهم شناخته می شود.

این مقاله را از دست ندهید: قابلیت قفل کردن کولر گازی

کدام یک از حالت های کولر گازی بهتر هستند؟

به طور کلی استفاده از حالت های مختلف کولر گازی، عملکرد و کیفیت کار این دستگاه را بهبود می بخشند. با این حال برای این که بدانید کدام یک از حالت های کولر گازی، مصرف و کیفیت کار این دستگاه را ارتقا می بخشند، کافی است به چند نکته توجه داشته باشید:

  • حالت خشک یا dry جریان هوا را به گونه ای تنظیم کنید که به صورت مستقیم به شما برخورد نکند.
  • بهتر است دما را به گونه ای که می پسندید تنظیم کنید و دیگر در دماهای بالا قرار ندهید.
  • وقتی کولر گازی روشن و در حال کار است، به هیچ عنوان درب و پنجره ها را باز نکنید. به این ترتیب بازدهی کولر افزایش پیدا می کند.
  • بهتر است در نزدیکی دریچه های خروجی و ورودی هوای کولر گازی، هیچ شیئی قرار ندهید. علت این است که این کار، راندمان کاری کولر را کاهش می دهد و حتی با انتخاب حالت های مختلف کولر گازی هم مسئله حل نمی شود.
  • برای اینکه بازدهی کولر چه در حالت سرمایشی و چه در حالت گرمایشی پایین نیاید، باید به صورت دوره ای فیلتر هوای کولر گازی را تمیز یا در صورت نیاز، تعویض نمایید.
  • پیش از روشن کردن کولر گازی یا اسپلیت، مطمئن شوید که بادگیر افقی در حالت بسته قرار نداشته باشد. با زدن دکمه timer on از روی کنترل کولر گازی، زمان دلخواه برای روشن شدن کولر گازی را تنظیم کنید.
3.6/5(26 امتیاز)

کاربر گرامی جهت اطلاع از هزینه ی تعمیرات با شماره های 02154114 ، 02162948 تماس بگیرید.

یک پاسخ

  1. حالت Clean چه حالتی هست؟
    دکمه I feel چه کاربردی داره؟
    دکمه Health چه کاربردی داره؟
    دکمه Eco چه کاربردی داره؟
    چجوری فیلتر هوا رو در بیاریم تا تمیز کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *