021-62948

جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اشتراک گذاری

چگونه بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین ببریم؟

بوی بد ماشین ظرفشویی، قطعا مشکلی آزاردهنده است و باید هرچه زودتر برطرف شود. معمولا وقتی مدت زیادی از ماشین ظرفشویی استفاده می شود، بوی نامطبوع در دستگاه ایجاد شده و موجب نگرانی کاربران می گردد. در چنین شرایطی ممکن است حتی ظروف هم بوی بد بگیرند و یا به اندازه کافی تمیز نشوند. با این حال می توان با ترفندهایی که در ادامه معرفی می کنیم، بوی زننده ماشین ظرفشویی را برطرف کرد؛ کافی است دلیل بو را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

در ادامه دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی را بررسی کرده و راهکارهای موثر و در عین حال ساده ای را برای برطرف این مشکل به شما آموزش می دهیم. اگر نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی به صورت تخصصی داشتید، با نمایندگی تعمیرات ظرفشویی در مرکز سخت افزار ایران تماس بگیرید.

دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی

دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی

در بیشتر موارد، بوی بدی که در ماشین ظرفشویی ایجاد می شود، ناشی از خرابی یا آلودگی و مسدود شدن فیلترهای این دستگاه است. فیلترها به مرور زمان با چربی و ذرات غذای روی ظرفها مسدود شده و به محلی برای رشد باکتری ها تبدیل می شوند. آلودگی دیواره های داخلی هم می تواند موجب ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی شود.

همچنین اگر سبد ماشین ظرفشویی را نشویید، کف و چربی روی آن باقی مانده و به مرور زمان بوی نامطبوعی ایجاد می کند. فرسودگی لاستیک دور درب، گرفتگی شیلنگ تخلیه، آلودگی بازوها، مسدود شدن مسیر فاضلاب، جرم گرفتن دستگاه و استفاده از شوینده های نامناسب هم دیگر دلایل ایجاد بوی ناخوشایند در ماشین ظرفشویی هستند.

راهکارهای رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی

شستشو یا تعویض فیلترها

یکی از بهترین اقداماتی که می توان برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی انجام داد، شستشوی فیلترهای این دستگاه است. معمولا به مرور زمان ذرات غذا در فیلترها جمع می شوند و به دلیل وجود گرما و رطوبت در این بخش، بوی بدی ایجاد می کنند. در این صورت با شستن فیلترها می توان بوی ایجاد شده را برطرف کرد. بیشتر ماشین های ظرفشویی دارای یک فیلتر استوانه ای هستند که به سادگی بیرون می آید.

برای دسترسی به فیلتر، دندانه پایینی را بیرون بکشید یا آن را بچرخانید تا فیلتر خارج شود. سپس فیلتر را با آب گرم و صابون بشویید تا آب بیرون آمده از آن کاملا زلال و تمیز شود. اگر قبلا چندبار این قطعه را شسته اید، وقت تعویض فیلتر ماشین ظرفشویی است و باید برای این کار از تکنسین های تعمیرات ظرفشویی کمک بگیرید.

راهکارهای رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی

شستن درب و دیواره های داخلی

راهکار دیگر برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی، شستن درب و دیواره های داخلی این دستگاه است. تجمع چرک و آلودگی در بدنه ماشین ظرفشویی، یکی از مهم ترین عواملی است که باعث ایجاد بوی نامطبوع در این دستگاه می شود. بهتر است برای تمیز کردن بدنه و فضای داخلی ظرفشویی از اسفنج یا حوله نرم به همراه آب گرم و صابون استفاده کنید. استفاده از اشیاء نوک تیز و شوینده های شیمیایی، به بدنه آسیب رسانده و هزینه تعمیر ماشین ظرفشویی را افزایش می دهد.

شستن سبد ظرفشویی

گاهی باید برای برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی، سبد ظروف را بشویید. سبدها محل مناسبی برای تجمع کثیفی و باقی مانده غذا هستند و به همین دلیل ممکن است به مرور زمان باعث ایجاد بوی ناخوشایند در ماشین شوند. حتی ممکن است به دنبال رشد باکتری و میکروب ها در این بخش، ظروف آلوده شوند. برای رفع بوی بد ظرفشویی، سبدها را از دستگاه خارج کرده و آنها را با استفاده از مواد شوینده و برس تمیز کنید. سپس سبد ها را آب بکشید و مجددا در دستگاه قرار دهید.

شستشوی واشر یا لاستیک درب

با شستن واشر درب هم می توانید از شر بوی بد ماشین ظرفشویی خلاص شوید. این واشر به مرور زمان مرطوب شده و فضایی مناسب برای رشد باکتری هاست. کافی است لاستیک دور درب ظرفشویی را با پارچه و مواد شوینده مناسب (سرکه یا مواد شوینده خانگی) تمیز کنید.

بررسی و رفع انسداد شیلنگ تخلیه

یکی دیگر از اقداماتی که باعث از بین رفتن بوی بد ماشین ظرفشویی می شود، بررسی و رفع انسداد شیلنگ تخلیه  این دستگاه است. مسیر شیلنگ تخلیه تا فاضلاب را بررسی کرده و مطمئن شوید که دچار گرفتگی و انسداد نیست. همچنین اگر شلنگ تخلیه پیچ خورده باشد، جریان آب را محدود می کند و از این طریق، مانع از تمیز شدن ظروف و به دنبال آن ایجاد بوی ناخوشایند در دستگاه می شود.

پاک کردن بازوهای آبپاش

شاید کمی عجیب باشد؛ اما ممکن است بوی بد ماشین ظرفشویی با پاک کردن بازوهای آب پاش از بین برود. گاهی بازوهای آب پاش توسط ذرات غذا مسدود شده می شوند و به دنبال آن، عملیات شستشو به درستی انجام نمی شود. بد نیست که بازوها را جدا کرده و آنها را تمیز کنید.

جرم گیری ماشین ظرفشویی

یکی از مهم ترین دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی، جرم گرفتن این دستگاه است. ماشین های ظرفشویی باید به صورت دوره ای جرم گیری شوند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. در غیر این صورت کیفیت شستشوی دستگاه کاهش پیدا کرده و ممکن است بوی ناخوشایندی ایجاد شود. همچنین اگر مدت زیادی از ماشین استفاده نکرده اید، حتما آن را جرم گیری کنید. بدین منظور می توانید از از قرص، پودر و مایع های موجود در بازار استفاده کنید. همچنین می توانید با ترکیب آبلیمو یا سرکه با آب، ماشین ظرفشویی را جرم گیری کنید.

بررسی و رفع انسداد مسیر فاضلاب

اگر مسیر فاضلاب منزل شما و یا خود دستگاه مسدود شده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که با مشکل بوی بد ماشین ظرفشویی مواجه شوید. لوله U شکل در مسیر فاضلاب که همان سیفون دستگاه است، وظیفه جلوگیری از ورود بوی بد فاضلاب را بر عهده دارد. اگر این لوله مسدود شده باشد، بوی بدی ایجاد می شود. بنابراین ضمن بررسی فاضلاب منزل، بررسی کنید که لوله U شکل سوراخ نشده باشد.

پاک کردن آلودگی ظرف ها

تمیز کردن لکه های چربی و ذرات غذا از سطح ظروف یکی از روش هایی است که در پیشگیری از ایجاد بوی نامطبوع ظرفشویی بسیار موثر واقع می شود. این کار باعث می شود که مواد غذایی در فیلتر باقی نمانند و به این ترتیب، بوی بد در این دستگاه ایجاد نشود و باعث رفع بوی نامطبوع ظرفشویی میشود. اگر جزء کاربرانی هستید که ظروف را با چربی ها و ذرات غذا داخل ماشین ظرفشویی خود می گذارید، بهتر است برای پیشگیری از ایجاد رایحه های نا خوشایند، این عادت را ترک کرده و اول ظروف را به صورت سطحی تمیز کنید.

محلول های بو زدا

یکی از موثر ترین روش ها برای رفع بوی نا مطبوع ظرفشویی این است که از محلول ها و ترکیب های بو زدا استفاده کنید. لیمو و آب و نیز جوش شیرین از جمله موادی هستند که می توانند به رفع این بو در ماشین ظرفشویی کمک کنند. شما می توانید در زمانی که دستگاه خاموش است و ظرفی داخلی آن نیست، هریک از ترکیبات ذکر شده را داخل آن قرار داده و سپس ماشین ظرفشویی خود را روشن کنید. با انجام این کار، فیلترها و بدنه دستگاه ضد عفونی شده و بوی ناخوشایند آن از بین می رود.

تمیز کردن فیلتر تخلیه

فیلتر تخلیه یکی از قطعات مهم ماشین ظرفشویی است که آلودگی آن در ایجاد بوی نامطبوع در ظرفشویی بسیار موثر است. برای برطرف کردن این بو می توانید فیلتر را بیرون آورده و شستشو دهید. برای شستن این قطعه کافی است که فیلتر را از ماشین باز کرده و با یک فرچه و آب گرم، خوب بشویید. با این کار، مواد غذایی و چربی هایی که به داخل فیلتر نفوذ کرده اند بیرون آمده و بوی بد دستگاه از بین خواهد رفت.

همچنین شستن و تمیز کردن بدنه نیز یکی از ترفندهای موثر برای رفع بوی نامطبوع ظرفشویی به شمار می رود که موجب تمیز شدن بدنه و ضد عفونی شدن آن خواهد شد. توجه داشته باشید که راه حل های ارائه شده تنها در صورتی موثرند که مشکل از قطعات داخلی دستگاه نباشد. در این صورت نیاز به بررسی و تعمیرات تخصصی ماشین ظرفشویی مورد نظر بوده و باید از تکنسین های ما در نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی مرکز سخت افزار ایران کمک بگیرید.

5/5(2 امتیاز)

کاربر گرامی جهت اطلاع از هزینه ی تعمیرات با شماره های 02154114 ، 02162948 تماس بگیرید.